神の島 琉球RYUKYU

豊かで不思議な沖縄の「今」をお伝えします the journal about rich and mysterious Okinawa today

今日は死ぬのにもってこいの日 MANY WINTERS

今日は死ぬのにもってこいの日

先日うちのキッチンの小窓に挟まれてヤモリ君が圧死していました。

夜、窓を閉めたとき「ンギュ」という引っ掛かりを感じ、見たらサナギのような小さな袋が挟まっていたので、こんな所にいつの間に!?と思いつつ、何となく怖くて近所の人に見てもらったら「ヤモリだね」とのことでした。三角の袋のように見えたのは、のけぞった頭の部分だったらしいです。

 

えー!?ヤモリだったの!?可哀想に!!私のバカ!!

轢き逃げ犯のような気分からしばらく立ち直れませんでした。

沖縄は暖かく湿気があるので、網戸を閉めていてもヤモリや昆虫と常に同居状態です(最近の高気密住宅なら別居も可能かもしれませんが)。体長10センチくらいのアシダカクモなんかも見かけます(害虫を食べるクモなので家の守り神とも言われるそうです)。

都会に比べると動物や昆虫の動きが鈍いので(落ち着いているので)、窓を閉めるときやドアを開けるときは周囲に気をつけ、スローでされることをお勧めします。ドアを開けたら上からヤモリが落ちてくることもありますから。

 

ヤモリ君供養のために「今日は死ぬのにもってこいの日」(ナンシー・ウッド著)を捧げます。アメリカのタオス・プエブロ・インディアンから聴き取った霊感あふれる言葉集です。

 

たぶん君自身になるってことは

泣き叫ぶ嵐の中に、君独りいるってことだ

そのとき君が求めるすべては

人の焚火に手をかざすことだけ。

 

 

わたしたちは重要じゃない。

わたしたちの人生とは、それでもって

永続する思考を引っ張りまわしている、たんなる糸、

思考はそのようにして、時を貫き旅をする。

 

 

白人の困ったとこ、どこか君知ってる?

連中は根なし草なんだ。

いつもどこかへ根づこうとしている。

ところが連中、すぐに風に吹き飛ばされっちまう、

なぜってやつら

脚に「車」くっつけて生まれてきてるんだもんね。

 

今日は死ぬのにもってこいの日だ。

生きているものすべてが、わたしと呼吸を合わせている。

全ての声が、わたしの中で合唱している。

すべての美が、わたしの目の中で休もうとしてやって来た。

あらゆる悪い考えは、わたしから立ち去っていった。

今日は死ぬのにもってこいの日だ。

わたしの土地は、わたしを静かに取り巻いている。

わたしの畑は、もう耕されることはない。

わたしの家は、笑い声に満ちている。

子どもたちは、うちに帰ってきた。

そう、今日は死ぬのにもってこいの日だ。

 

今日は死ぬのにもってこいの日

ng今日は死ぬのにもってこいの日


以前ご紹介したグローバライズ沖縄の平田さんが、今回のブログを英語に翻訳してくださいました。グーグルが翻訳しやすい中間日本語を習得することにより簡単に英文が書けるようになるENGLISH48というユニークなメソッドを開発された方です。今後も平田さんのお力をお借りしながら、英文でもブログをご紹介していく予定です。

The other day, I found a gecko who was crushed by a small window in my kitchen. The night before, when I closed the window, I felt something weird. It looked like a small bag. I thought it might be a pupa. I was wondering why it was in such a place. I was scared to see it, so I asked my neighbor to see it. "It was a gecko," he said. What looked like a triangular bag must have been the crushed head of the gecko. I said, "Oh, no. It was a gecko! How cruel! I blamed myself. I felt like a runaway criminal. For a while I couldn't get it back.
Due to the warmth and humidity peculiar to Okinawa, geckos
and insects always enter the house even if they are
protected by a screen. (Airtight new style homes may not
need that worry
)
I sometimes see a big spider about 10 cm long. (This spider
eats pests and is said to be the guardian of the house).
Unlike the ones living in the city, the animals and insects 
in Okinawa are slow-moving. They are at ease. When closing
a window or opening a door, we should check the
situation carefully and open and close them slowly.
Sometimes a gecko happen to fall when we opened the door.
For the gecko's memorial service, I dedicate him to "MANY WINTERS" edited by Nancy Wood. This book is an 
inspirational collection of words she heard from the Taos
Pueblo Indians of America.
  
To be yourself is to be
Alone with the wind crying
When all that you ask for is 
The warmth of a human fire.
  
We are not important.
Our lives are simply threads
Pulling along the lasting thoughts
Which travel through time that way.
  
Do you know what is wrong with the white people?
They have no roots.
They are always trying to plant themselves and yet
They will blow away in the wind because
they are born with wheels.
 
Today is a very good day to die.
Every living thing is in harmony with me.
Every voice sings a chorus within me.
All beauty has come to rest in my eyes.
All bad thoughts have departed from me.
Today is a very good day to die.
My land is peaceful around me.
My fields have been turned for the last time.
My house is filled with laughter.
My children have come home.
Yes,today is a very good day to die.